Funkčné potraviny, užitočné prvky a antioxidanty na pomoc imunite

Autor Pavel Kašpar december 2019 -
Funkčné potraviny, užitočné prvky a antioxidanty na pomoc imunite Pixabay / Aline Ponce

Silná imunita bráni organizmus pred rizikom chorôb; najmä v studenom období jej treba premyslene pomáhať.

Prečítajte si pár našich jednoduchých rád, ako na to a s ktorými potravinami, rastlinami a ingredienciami sa udržíte vo forme.

Raňajky s bylinkovým čajom a zinok

Doprajte si raňajky; ak ich vynecháte, ľahšie sa stanete obeťou zimných chorôb vrátane bežného prechladnutia. Radšej ako kávu si dajte šálku bylinkového čaju alebo teplú vodu s citrónom, ktorá povzbudí metabolizmus.

Kľúčový minerálny prvok pre ľudský organizmus je zinok. Zlepšuje funkciu štítnej žľazy, čriev, krvnú zrážanlivosť, zrak, čuch aj hojenie rán, Funguje aj ako silný antioxidant.

Hovädzie mäso, varená listová zelenina (najmä špenát), fazuľa, cícer, ľanové a tekvicové semienka, krevety, mušle, ustrice, pasta tahini, kakao, kešu orechy – všetky tieto potraviny sú bohatým zdrojom zinku.

Zinok môže potlačiť dôsledky prechladnutia v organizme. „Počas prvých 24 hodín po objavení prvých príznakov môže konzumácia zinku zvrátiť vývoj prechladnutia a ak sa objaví, skrátiť jeho výskyt na tri dni,“ radí Petra Húsková, výživová poradkyňa Naturhouse.

Zásobáreň prvkov v cesnaku, kurkume a šitake

Cesnak, ktorý dodáva chuť a arómu niektorým jedlám, sa vyznačuje vysokým obsahom síry. Je bohatý aj na selén – jeden z kľúčových minerálov podporujúcich imunitu.

Kurkumu konzumujte v zime čo najčastejšie; dokáže významne zvýšiť množstvo dôležitého proteínu, ktorý pomáha imunitnému systému bojovať s plesňami, vírusmi a baktériami. Kurkumu nájdete takmer v každom recepte indickej kuchyne a rovnako ju môžete pridávať aj do nápojov, ktoré tak získajú novú chuť.

Ďalšou rastlinkou, ktorá pomáha imunite, je echinacea. Je dostupná v rôznych formách a niekedy dokáže skrátiť dobu prechladnutia o viac ako polovicu.

Huby šitake tiež pôsobia proti baktériám a okrem toho znižujú hladinu cholesterolu a vysokého krvného tlaku, pomáhajú dokonca proti bolesti a zápaloch napr. v kĺboch.

„Huby šitake pôsobia ako špongia, ktorá vysáva jedovaté látky z tela; štúdie zistili aj ich protinádorové účinky. Šitake má prirodzené antibakteriálne účinky a pomáha tiež pri liečbe vredov a žalúdočných problémov,“ vysvetľuje P. Húsková.

Nezabúdajte na antioxidanty a serotonín

Čučoriedky, jahody, maliny, čierne ríbezle, goji – tie všetky sú výbornými zdrojmi antioxidantov, ktoré podporujú imunitu. Obsahujú polyfenoly vrátane quercetinu a antokyánov, ktoré im dávajú aj výrazné zafarbenie.

Horúca čokoláda a kakao sú doslova nabité množstvom antioxidantov. Zároveň sú bohaté na horčík, ktorý podporuje činnosť srdca a pomáha znižovať úzkosť.

Kakao obsahuje tryptofán, ktorý sa mení na serotonín, chemikáliu, ktorá dokáže ovplyvňovať náladu. Pokojnejší psychický stav prospieva bunkám imunitného systému, ktoré môžu vykonávať svoju prácu oveľa efektívnejšie.

Aj brokolica a hlúbová zelenina – kel, kapusta, špenát, karfiol – sú známe tým, že podporujú imunitu.

Jedzte aj slepačiu polievku; čerstvý kurací alebo slepačí vývar posilní a podporí organizmus najmä vtedy, ak ho ohrozuje prechladnutie.

Pavel Kašpar

 

Mohlo by vás zaujímať:

Zimné mesiace preveria odolnosť vašich pľúc

Funkčné potraviny chránia pred závažnými ochoreniami

Aké kritériá majú spĺňať kvalitné, zdravé a funkčné potraviny

Máte počas zimy zlú náladu? Možno vám chýba déčko

Cesta za zdravším stravovaním sa začína už v nákupnom košíku

Kvalitný spánok: Čo to znamená a čo nám prináša

Aké má cukor účinky na náš organizmus a čo spôsobujú odchýlky v jeho prijímaní?

Vyvážená strava, pohyb počas pracovného dňa a index zdravia

Partneri